2018-01-14

Gott & Blandat

Mina söndagsinlägg är de jag normalt sett lägger mest tid på och är även de som brukar vara populärast bland er läsare om jag utgår från besöksstatistiken och antal kommentarer.

Men idag söndag så blir det "endast" ett litet svep över händelser i närtid, lite som mina veckorapporter som jag skrev förut. Anledningen till detta är att jag i närtid kommer att publicera ett inlägg i anslutning till att jag kommer att medverka i ett medialt sammanhang (cliffhanger!) och då får det duga med ett "enklare" inlägg tills dess.

Så här kommer lite Gott & Blandat:

disclaimer: Lång Cloetta

Två av mina tyska innehav höjde sina utdelningar nyligen.

Först har vi TUI som höjde med drygt 3 % till €0,65. Bolaget guidar om fortsatt tillväxt och detta innehav känns bra att ha i en väldiversifierad portfölj. Jag sätter lite offensivt €0,69 för nästa år. På nuvarande nivå så handlas TUI till 3,6 % direktavkastning.

Sedan har vi Siemens som även de slog till med en liten höjning med 2,8 % till €3,7 vilket ger 3 % direktavkastning. Jag sätter €3,8 för nästa år.

---

Utdelningar dimper ner i mina depåer som förväntat och året har inletts bra i det avseendet. Att få utdelningar veckovis är inget självändamål som garanterar bra totalavkastning men ack så kul!

Faktum är att jag minskat antal utdelningar i och med att sålde av min bilportfölj i veckan men fortfarande har jag strax under 400 utdelningar på årets schema!

Utdelningar så här långt (utifrån från de innehav som jag fortfarande äger):


---

Corus Entertainment kom in med en rapport i veckan som inte var underhållande och marknaden straffade aktien rejält. Av det jag kan bedöma så tycker jag inte utdelningarna ser hotade ut i närtid men minskade intäkter är förstås inte bra på något sätt. Får fundera över innehavets framtid då detta kan bli en surdeg i portföljen.

---

Taskig tajming kan man nog säga att mitt köp av Pandora får bokas på. Att ligga back 15 % efter knappt en veckas innehav är en dålig start onekligen. Nåväl, jag behåller tills vidare då det kommer en kapitalmarknadsdag och rapport framåt och man kan hoppas på aktieägarvänliga händelser i och med dessa.

---

Activision Blizzard bröt $70 i fredags och stängde nära ATH. Blir riktigt spännande att syna Q4-rapporten som kommer den 8:e februari. Då detta innehav väger tungt i barnens portföljer (sonen ligger + 170 %!) och i min framtidsportfölj så är det bara att tacka och ta emot.

---

Ska bli riktigt kul med Q4- och årsrapporterna framåt då utdelningar för 2018 lär föreslås (räkenskapsåret 2017). Jag har mina estimat redo och får se hur många "rätt" det blir.

---

Hur har din vecka varit?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Sitter själv med ett innehav i Corus, och gläds väl inte åt rapporten som var väl den tredje i raden av besvikelser. Har läst igenom intervjun med ledningen och de är väl medvetna om problemen och verkar jobba med att få upp lönsamheten, både via utbud, VOD samt målinriktade annonser, dvs att de via sin plattform kan skräddarsy reklamen till vem som tittar. Kassan ser väl okej ut i nuläget, och utdelningen har de som ett av sina huvudmål att bibehålla. Jag behåller så länge, och köpte faktiskt en smärre post efter att de gick -17% efter besvikelsen. Jag tolkar det som en överreaktion av Mr Market, men sånt kan man ju bara gissa. VI får hålla tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den långsiktiga trenden i bolaget är inte kul, ska fundera över innehavet men lutar nog åt behåll ett tag till.

      Tack för kommentar och input!

      Radera
  2. Hur många bitar är det i en gott- och blandatpåse? Har du fler aktier än godisbitar? :-)

    Mer seriöst, TUI borde ju vara stabilt sällanköp och riktig otur med Pandora där. Tror den diskuterades på Kvalitetsaktiepodden nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket godis finns det i portföljerna...

      Jag och min fru gjorde en Lynchning hos Pandora MoS och hon blev iaf imponerad. Enligt uppgift är en del av hennes kollegor positiva till produkterna med.

      Tack för kommentar!

      Radera